Promoting STEM Careers in the primary school classroom through Radio and Scientific Outreach

DOI

https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i3.3205

Info

Experiences, resources and other work
3205
Published: 15-07-2020
PlumX

Authors

Abstract

Promoting STEM careers at an early age has become a growing concern. This article highlights the usefulness of educational radio and extracurricular science workshops in the classroom for awakening children’s interest in science and technology. The results presented are derived from a real year-long experience with about a thousand Primary School children in Extremadura. Both during and after this initiative--called “Lab Mice”--a questionnaire was distributed and almost a thousand responses were collected. They indicate a positive impact on the children’s perception of the two aforementioned practices. Most remarkably, they reveal an increased interest in science and a shift in career orientations towards studies associated with the subjects discussed in the activity. The survey also demonstrated that participants gained a new understanding of the role of scientists in society.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

Supporting Agencies  

FECYT / Fondos FEDER Junta de Extremadura

How to Cite

Martín-Pena, D., Parejo Cuellar, M., & Vivas Moreno, A. (2020). Promoting STEM Careers in the primary school classroom through Radio and Scientific Outreach. Revista Eureka Sobre Enseñanza Y Divulgación De Las Ciencias, 17(3), 3205. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i3.3205

References

Balba C. (2018, 12 de enero) Nos faltan vocaciones científicas. [Blog] Fundación Aquae. Recuperado de https://www.fundacionaquae.org/blog-proyectos/nos-faltan-vocaciones-cientificas [último acceso, 4 noviembre 2019].

Bogdan T., Greca L. (2016) Modelo interdisciplinar de educación STEM para la etapa de Educación Primaria. 3er Simposio Internacional de Enseñanza de las Ciencias SIEC. Recuperado de https://bit.ly/2TzlBQX

Buendía L., Colás P., y Hernández F. (1998) Métodos de Investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.

Carram M., Soria, G., Llimós, G., Borrastero, C., Pérez Cuevas N. (2006) La radio en la escuela. ¿Sólo un medio para aprender más? Razón y Palabra, (49), 131. Recuperado de https://bit.ly/2PLRd7C

De Lorenzo I. (2013) Del artículo científico a las ondas: cómo el periodismo radiofónico universitario puede mediar entre la ciencia y la sociedad. En P. Contreras y M. Parejo (Eds.) + Ciencia. Cómo trabajar la divulgación científica desde las radios universitarias (106-120). Salamanca: Comunicación Social.

Espino C., Martín-Pena, D. (2012). Las radios universitarias, más allá de la radio. Las TIC como recursos de interacción radiofónica. Barcelona: UOC.

FECYT (2015) ¿Cómo podemos estimular una mente científica? Estudio sobre vocaciones científicas. Recuperado de https://www.fecyt.es/es/node/2568/pdf-viewer

Fernández R., Pinto N., Muñiz M. (2018) ¿Mejoran los proyectos de divulgación con experimentación la actitud hacia las clases de ciencias? Revista de educación, 381, 285-308.

Holland J. L. (1985) Making Vocational Choices. A Theory of Vocational Personalities and Work Environments. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Jiménez J. (2001) La radio a la escuela. Contextos educativos. Revista de Educación, 4, 297-313.

Martín-Pena D., Parejo M., y Vivas A. (2016). La radio universitaria: Gestión de la información, análisis y modelos de organización. Barcelona: Gedisa.

Martín-Pena D., Parejo M., Vivas C. (2018). Radio educativa para fomentar las vocaciones científicas. Index.comunicación, 8(2), 229-254.

Muñoz J. J. (1994). Radio educativa (1st ed.). Salamanca: Librería Cervantes.

Rocard M. et al. (2007). Science Education Now: A renewed Pedagogy for the Future of Europe. Brussels: Directorate General for Research, Science, Economy and Society.

Parejo M. (2015) Los gabinetes de comunicación de las Universidades españolas: propuesta de modelo y análisis de las salas de prensa virtuales universitarias . (Tesis Doctoral). Universidad de Extremadura.

PISA (2015). Informe español. Programa para la Evaluación Internacional de los alumnos. Recuperado de https://bit.ly/2gk7D5x

Sánchez-Martín J., Cañada F., Dávila, M.A. (2017). Hacia una medición emocional continua. Lo que sienten los estudiantes del grado en Educación Primaria en asignaturas de ciencia básica. X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias. Recuperado de

https://bit.ly/2gk7D5x

Sanmartí N. (2007) Hablar, leer y escribir para aprender Ciencias Sociales. En P. Fernández, (coodra.). La competencia en comunicación lingüística en las áreas del currículo. Colección Aulas de Verano. Madrid: MEC.

Segura A. (2014) Divulgación científica en las radios universitarias españolas. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 3(1), 44-60.

Villamizar G. (2002) De la escuela en la radio a la radio en la escuela. Sapiens: Revista Universitaria De Investigación, 3(1), 57-66.