Promoting STEM Careers in the primary school classroom through Radio and Scientific Outreach
Downloads
- PDF (Español (España)) 835
- EPUB (Español (España)) 63
- VISOR (Español (España))
- MÓVIL (Español (España))
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i3.3205Info
Abstract
Promoting STEM careers at an early age has become a growing concern. This article highlights the usefulness of educational radio and extracurricular science workshops in the classroom for awakening children’s interest in science and technology. The results presented are derived from a real year-long experience with about a thousand Primary School children in Extremadura. Both during and after this initiative--called “Lab Mice”--a questionnaire was distributed and almost a thousand responses were collected. They indicate a positive impact on the children’s perception of the two aforementioned practices. Most remarkably, they reveal an increased interest in science and a shift in career orientations towards studies associated with the subjects discussed in the activity. The survey also demonstrated that participants gained a new understanding of the role of scientists in society.
Keywords
Downloads
Supporting Agencies
How to Cite
License
Copyright (c) 2020 Los/as autores/as pueden mantener el copyright, concediendo a la revista el derecho de primera publicación. Alternativamente, las/os autoras/es puede transferir el copyright a la revista, la cual permitirá a las/os autoras/es el uso no-comercial del trabajo, incluyendo el derecho a colocarlo en un archivo de acceso libre. Además, se puede consultar Creative Commons sobre licencias de copyright flexibles.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).

Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC
References
Balba C. (2018, 12 de enero) Nos faltan vocaciones científicas. [Blog] Fundación Aquae. Recuperado de https://www.fundacionaquae.org/blog-proyectos/nos-faltan-vocaciones-cientificas [último acceso, 4 noviembre 2019].
Bogdan T., Greca L. (2016) Modelo interdisciplinar de educación STEM para la etapa de Educación Primaria. 3er Simposio Internacional de Enseñanza de las Ciencias SIEC. Recuperado de https://bit.ly/2TzlBQX
Buendía L., Colás P., y Hernández F. (1998) Métodos de Investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
Carram M., Soria, G., Llimós, G., Borrastero, C., Pérez Cuevas N. (2006) La radio en la escuela. ¿Sólo un medio para aprender más? Razón y Palabra, (49), 131. Recuperado de https://bit.ly/2PLRd7C
De Lorenzo I. (2013) Del artículo científico a las ondas: cómo el periodismo radiofónico universitario puede mediar entre la ciencia y la sociedad. En P. Contreras y M. Parejo (Eds.) + Ciencia. Cómo trabajar la divulgación científica desde las radios universitarias (106-120). Salamanca: Comunicación Social.
Espino C., Martín-Pena, D. (2012). Las radios universitarias, más allá de la radio. Las TIC como recursos de interacción radiofónica. Barcelona: UOC.
FECYT (2015) ¿Cómo podemos estimular una mente científica? Estudio sobre vocaciones científicas. Recuperado de https://www.fecyt.es/es/node/2568/pdf-viewer
Fernández R., Pinto N., Muñiz M. (2018) ¿Mejoran los proyectos de divulgación con experimentación la actitud hacia las clases de ciencias? Revista de educación, 381, 285-308.
Holland J. L. (1985) Making Vocational Choices. A Theory of Vocational Personalities and Work Environments. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Jiménez J. (2001) La radio a la escuela. Contextos educativos. Revista de Educación, 4, 297-313.
Martín-Pena D., Parejo M., y Vivas A. (2016). La radio universitaria: Gestión de la información, análisis y modelos de organización. Barcelona: Gedisa.
Martín-Pena D., Parejo M., Vivas C. (2018). Radio educativa para fomentar las vocaciones científicas. Index.comunicación, 8(2), 229-254.
Muñoz J. J. (1994). Radio educativa (1st ed.). Salamanca: Librería Cervantes.
Rocard M. et al. (2007). Science Education Now: A renewed Pedagogy for the Future of Europe. Brussels: Directorate General for Research, Science, Economy and Society.
Parejo M. (2015) Los gabinetes de comunicación de las Universidades españolas: propuesta de modelo y análisis de las salas de prensa virtuales universitarias . (Tesis Doctoral). Universidad de Extremadura.
PISA (2015). Informe español. Programa para la Evaluación Internacional de los alumnos. Recuperado de https://bit.ly/2gk7D5x
Sánchez-Martín J., Cañada F., Dávila, M.A. (2017). Hacia una medición emocional continua. Lo que sienten los estudiantes del grado en Educación Primaria en asignaturas de ciencia básica. X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias. Recuperado de
Sanmartí N. (2007) Hablar, leer y escribir para aprender Ciencias Sociales. En P. Fernández, (coodra.). La competencia en comunicación lingüística en las áreas del currículo. Colección Aulas de Verano. Madrid: MEC.
Segura A. (2014) Divulgación científica en las radios universitarias españolas. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 3(1), 44-60.
Villamizar G. (2002) De la escuela en la radio a la radio en la escuela. Sapiens: Revista Universitaria De Investigación, 3(1), 57-66.

